Tanken med unga ledare är att dom ska finnas där som ett stöd för spelarna i laget, vara en förebild och också en av tränarna som är med och håller i övningar. De unga ledarna är där för att lära sig av er tränare inom ledarskap och samtidigt få hjälpa till att hålla i övningar eller vara ”tränare” under tvåmålsspelet.
De ska få vara med och känna ansvar samtidigt som dom känner en trygghet med er huvudtränare bakom sig. Sen får man ju såklart anpassa deras uppgifter utifrån deras självsäkerhet och vad dom vill. Det är lite upp till varje lag att känna av och ha en kommunikation med sina unga ledare om hur det känns för dom och vad dom vill med rollen. I vissa fall blir det som en andra huvudtränare efter ett tag, som kommer in med sin kompetens och kunskap och bidrar med det till gruppen. Vissa är kvar vid att vara en förebild och en del av hjälptränarna som hjälper till med träningarna på sin nivå. Det är som sagt upp till laget att prata med varandra och komma överens om man vill ha det.
Det viktigaste för er som tränare är att ha en bra kommunikation med de unga ledarna och att hjälpa dom att ta plats, i alla fall till en början. Ge dom uppgifter som passar för personen - att hålla i uppvärmningen och/eller att hålla i en av övningarna under träningen.
Åldersgränsen för att vara Ung Ledare och få ersättning från föreningen är 15 år. 2024 är det ungdomar födda -09 som får chansen till det. Om du vill hjälpa till i ett lag innan det året du fyller 15, så går det självklart bra. Då utgår ingen ersättning.
När det gäller närvaro och ersättning, så finns det närvarolappar som de fyller i och lämnar till Kansliet. Detta sköter den Unga Ledaren själv. De får ersättning från föreningen för varje träningstimme/sammankomst de närvarar vid.
Vill du vara ung ledare och är eller ska fylla 15 detta år? Anmäl dig via denna länk.
Kontakta Felicia Jennesäter på denna mailadress eller gå via Kansliet. 08-570 220 10 eller mail om du har frågor kring satsningen för Unga Ledare eller om du vill du ha en ung ledare i ditt lag/grupp.